Linde Verjans: violiste, schrijfster, multitalent
In ons thema van het seizoen, gewijd aan 'Roeping', duiken we bij het Antwerp Symphony Orchestra dit jaar dieper in de wereld van multitalenten. Opvallende solisten hebben ons programma verrijkt, met pianisten die tevens neuropsycholoog zijn, componisten met een politieke overtuiging en solisten die zich ontpoppen tot auteurs. Maar deze veelzijdige talenten beperken zich niet tot onze gastartiesten; het orkest zelf barst van het talent.
Een perfect voorbeeld hiervan is Linde Verjans, die vind je sinds 2022 als plaatsvervangend aanvoerder tweede violen terug bij het Antwerp Symphony Orchestra. Op het podium weeft ze harmonie en melodie samen, maar daarnaast grijpt ze ook regelmatig naar de pen om de pagina's van haar debuutroman vlotjes te vullen, een product van haar deelname aan de Manteau-schrijfwedstrijd.
Linde “Als kind vond ik het al heel fijn om met tekst en taal bezig te zijn en nam ik deel aan lokale schrijfwedstrijden. Ik heb bij het verder studeren nog fel getwijfeld tussen conservatorium of iets met talen.”
Uiteindelijk kiest Linde voor een opleiding viool aan het conservatorium van Antwerpen. Na een indrukwekkende reeks ervaringen bij diverse internationale jeugdorkesten vindt ze haar plek bij het Antwerp Symphony Orchestra.
Linde “Ongeveer drie jaar geleden besloot ik om aan de academie schrijflessen te nemen, geheel vrijblijvend. Van mijn vorige hobby, musiceren, had ik namelijk mijn beroep kunnen maken. Dat voelt nog dagelijks als een zegen aan, maar ik voel ook de nood om niet enkel met muziek bezig te kunnen zijn. In de zomer van 2023 deed ik mee aan de Manteau wedstrijd, vooral met het oog op het krijgen van feedback over mijn werk. Die wedstrijd bleek ik dan gewonnen te hebben en nu schrijf ik vlijtig aan mijn debuutroman. Mijn collega’s in het orkest reageerden heel enthousiast en boden veel steun. Velen waren verrast, omdat ik niet vaak over mijn schrijfwerk sprak.”
Linde schrijft aan een verhaal over Ginette Neveu, een beroemde Franse violiste, die kort na de Tweede Wereldoorlog onder mysterieuze omstandigheden verongelukte.
Linde “Voor de wedstrijd moest ik ongeveer 20 pagina’s klaar hebben, dus ik had al een mooie basis voor het werk afgewerkt. Mijn boek begint zowat waar het leven van Ginette eindigt: bij haar dood bij een vliegtuigcrash op de Azoren, waarbij twee violen die ze bij zich had nog steeds spoorloos verloren zijn. Dit intrigerende verhaal vormt de inspiratie voor mijn roman.”
De combinatie van musiceren en schrijven lijkt goed te werken voor Linde, omdat het zowel haar spel als haar schrijfstijl fris houdt.
Linde “Muziek is mijn eerste liefde, en mijn werk bij het orkest blijft zeker prioriteit behouden in mijn agenda. Het doet wel deugd om na een concert of een lange dag met repetities te kunnen ontspannen door me met iets helemaal anders bezig te kunnen houden. Ik probeer de vaart erin te houden en er elke dag mee bezig te zijn. Meestal schrijf ik een paar uur nadat ik thuiskom van mijn werk bij het orkest. Mijn job inspireert me enorm om het verhaal verder uit te werken. Het onderwerp van mijn boek, Ginette Neveu, was een violiste, een realiteit die ik dagelijks van dichtbij ervaar. En in de muziek streven we naar het creëren van een mooie spanningsboog, ook dat houd ik in gedachten tijdens het schrijven.
Op de vraag of ze denkt dat musici vaker andere creatieve uitlaatkleppen zoeken, geeft Linde een interessant perspectief.
Linde “Ik denk dat we als musici sowieso al op een bepaalde manier naar de wereld kijken. We zoeken naar schoonheid en naar manieren om een verhaal te vertellen. Dat hoeft niet enkel via de muziek te gaan. Veel collega's uiten zich op andere artistieke vlakken, zoals bijvoorbeeld fotografie. De muziekwereld is enorm boeiend, maar het is goed de dingen af en toe eens vanuit een ander perspectief te benaderen.”