“Ik dacht dat ik al wist hoe het was om in een orkest te spelen.”

In de wereld van klassieke muziek is ervaring binnen een professioneel orkest onmisbaar voor jonge musici die hun carrière willen lanceren. De Baron Swerts Academy van het Antwerp Symphony Orchestra biedt precies die kans: een volledig seizoen lang maken Academisten deel uit van het orkest en nemen ze deel aan verschillende producties, krijgen ze coaching en worden ze begeleid door mentoren uit het orkest. We spraken met altviolist Francisca Barata Feyo en violist Giannis Antonopoulos, twee van de vier Academisten dit seizoen, over hun ervaringen en wat dit traject voor hen betekent.

Leren door te doen

“Ik dacht dat ik al wist hoe het was om in een orkest te spelen. Maar vanaf het moment dat ik hier begon, besefte ik hoeveel er nog te leren viel”, lacht Francisca. “Elk detail, elke fout of elk misverstand biedt een leermoment.” De Academy vormt een veilige omgeving waarin jonge musici zich kunnen ontwikkelen en zelfverzekerder worden als orkestmusici.

De Academisten nemen deel aan een tiental concertweken per jaar, waarvan ze er inmiddels acht achter de rug hebben. De diversiteit in het repertoire heeft hen verrast en geïnspireerd. “We begonnen met filmconcerten, gingen vervolgens op tournee naar Oostenrijk en Duitsland met een uitdagend programma en werkten mee aan een project voor mensen die drempels ervaren bij gewone concerten. Vandaag repeteren we Philip Glass voor de Happening, compleet met acrobaten en verteller. Die afwisseling houdt het spannend en leerzaam”, zegt Giannis.

Meer dan alleen muziek

Naast het podium biedt de Academy ook andere waardevolle leerplatformen. Zo krijgen de Academisten mentale coaching, houdingslessen en workshops over stressmanagement en ademhalingstechnieken. “Het is enorm nuttig om deze aspecten te blijven herhalen en te zien wat voor jou persoonlijk werkt”, zegt Giannis. Ook de onderlinge band tussen de Academisten speelt een belangrijke rol. “In het begin word je als een groep bij elkaar gezet, maar al snel bouw je een hechte band op. We delen niet alleen het podium, maar ook veel momenten buiten de repetities.”

Francisca Barata Feyo (foto: Julie Rommelaere)
Giannis Antonopoulos (foto: Julie Rommelaere)

Een realistisch beeld van het professionele leven

De Academy biedt een unieke inkijk in het leven van een professionele orkestmusicus. “Je leert omgaan met strakke schema’s, producties die elkaar snel opvolgen en hoe je efficiënt je tijd indeelt”, legt Francisca uit. “Je moet weten hoeveel tijd je nodig hebt voor een productie, hoe je repeteert en hoe je een drukke concertplanning met voldoende rust combineert. Dat leer je hier door het gewoon te doen.”

Een ander aspect dat de Academisten waarderen, is de betrokkenheid van het orkest zelf. “De musici staan open voor gesprekken en feedback. Elke Academist krijgt een mentor toegewezen. Die mentor, en zelfs andere leden van mijn sectie, nemen de tijd om te luisteren en advies te geven. Dat toont hoezeer ze zich inzetten voor dit programma.”

Advies voor toekomstige Academisten

Met de audities voor het volgende seizoen in aantocht, hebben de Academisten waardevolle tips voor toekomstige kandidaten. “Voorbereiding is cruciaal, maar vergeet niet de muziek te laten spreken”, benadrukken ze. “In een auditie speel je fragmenten, en het is verleidelijk om puur op techniek te focussen. Maar de jury wil vooral zien wie jij als musicus bent en of ze met jou willen samenspelen.”

De Baron Swerts Academy is meer dan een leerprogramma; het is een springplank naar een professionele carrière. “Het is een intens, uitdagend en verrijkend jaar. We genieten van elke ervaring, en ik zou het zo opnieuw doen,” besluit Giannis.

 

tekst: Rik Willebrords